اگر کار روزانه خود را در موسیقی انجام داده اید و احساس میکنید خسته اید دیگر به خودتان فشار نیاورید، استراحت بهتر است از کار بدون رغبت و طراوت روحی .
در انتخاب قطعه موسیقی با استادتان مشورت کنید زیرا شما در این راه از تلف کردن زمان جلوگیری میکنید.
بتدریج سعی کنید با آهنگسازان برجسته آشنا شوید .
در بند اجرای قطعه ای که مد روز است نباشید .
هیچگاه فرصت شرکت کردن در دوئت (دو نوازی) ، تریو (سه نوازی) را از دست ندهید ، این فعالیت به نوازندگی تو آزادی و جنب و جوش می بخشد .
در قضاوت راجع به موسیقی بین یک اثر هنری و اثری که تنها برای سرگرمی ست تفکیک قائل شوید از اولی دفاع کنید اما در مورد دومی خشمگین نشوید.
بدانید که آموزش هرگز انتها ندارد .
منبع : Alireza Nosoohi Official Website | وب سایت رسمی علیرضا نصوحی
چگونه قطعات موسیقی را درک کنم ؟
برای درک قطعات موسیقی چند روش ساده و کارآمد توصیه می شود :
روش اول :
سعی کنید ملودی اصلی قطعه را شناسایی کنید و تمرکز خود را بر روی درک ملودی اصلی قطعه بگذارید . ملودی اصلی قطعه همیشه با تاکید بیشتر و صدای بلندتر نواخته می شود .
این نکته را در نظر داشته باشید که نتهای موسیقی مانند حروف الفبای انگلیسی یا فارسی هستند بدین معنا که نتهای موسیقی دارای مفهوم و معنا هستند .
فرق نتهای موسیقی با الفبای انگلیسی یا فارسی این است که نتهای موسیقی زنده اند و سرشار از لطافت و انرژی هستند .
روش دوم :
افرادی که علاقهمند هستند قطعات موسیقی و به ویژه موسیقی کلاسیک را درک کنند باید گوش خود را قوی کنند و این کار میسر نمی شود مگر با تمرین ، علاقه و پشتکار .
راه های زیادی برای قوی کردن گوش شخص نسبت به موسیقی وجود دارد یکی از آنها گوش دادن زیاد به موسیقی کلاسیک می باشد حال میپرسید چرا موسیقی کلاسیک ؟
موسیقی کلاسیک دارای چنان نظم ، ظرافت ، پیچیدگی ، لطافت و تکنیکی می باشد که روح و روان کسی را که با دیده تفکر و آرامش به این نوع موسیقی گوش فرا میدهد را سیقل می دهد .
بیشتر مربی های یوگا برای رسیدن به حالت آرامش به ورزش آموزان خود گوش دادن به موسیقی کلاسیک را پیشنهاد می کنند .
روش سوم :
شخصی که علاقهمند است گوش خود را نسبت به موسیقی قوی کند بهتر است یک ساز را فرا بگیرد مثلاً ویالن کلاسیک ، گیتار کلاسیک ، پیانو
با نواختن یک ساز در سبک کلاسیک گوش شما نسبت به صداهای موسیقی حساس می شود و پس از مدتی با تمرین قطعات موسیقی برای شما قابل درک میگردد.
منبع : وبسایت رسمی علیرضا نصوحی
نویسنده : علیرضا نصوحی
مقدمه ای برای درک قطعات موسیقی
اساس نواختن گیتار کلاسیک بر پرورش دست ها و پرورش روح است.پرورش روح از این جهت مورد توجه قرار میگیرد که نوازنده گیتار کلاسیک باید لطافت قطعه را درک کرده باشد تا بتواند حس واقعی قطعه را به مخاطب منتقل کند.
مخاطبان گیتار کلاسیک گروه خاصی از مردم هستند در واقع کسانی میتوانند مفهوم قطعات گیتار کلاسیک را درک کنند که خود را به دست قطعه و نوازنده گیتار کلاسیک بسپارند و با تمام وجود قطعه را دنبال کنند.همه ی قطعات گیتار کلاسیک حاوی مفاهیمی است که آهنگساز آن را به زبان نت در آورده است .نواختن گیتار کلاسیک به تمرکز بسیار بالایی نیاز دارد و هر حرکت اضافی مخاطبان میتواند تمرکز نوازنده ی گیتار کلاسیک را به هم زده و او را از حس واقعی قطعه دور کند. به همین خاطر است که در کنسرتهای گیتار کلایسک از مخاطبان خواهش می شود از هر گونه صحبت اضافی خودداری کند.
نوازنده گیتار کلاسیک از چندین مغز هم زمان استفاده میکند.یکی برای کنترول دست چپ که ازدست چپ برای گرفتن نتها استفاده میکند.دیگری برای کنترول روی دست راست که از دست راست برای به صدا در آوردن سیم ها استفاده میکند.از مغز سوم هم برای کنترول روی صدای سیم ها مثل قوی وضعیف کردن صدای سیم ها و تغیر سرعت نواختن گیتار استفاده میکند.
احساس و لطافتی که در سبک کلاسیک وجود دارد در هیچ سازی و هیچ یک از سبکهای گیتار وجود ندارد.در نواختن گیتار کلاسیک به چندین مورد باید دقت شود که از جمله آنها میتوان به طرز گرفتن صحیح گیتار در دست،اندازه ی ناخن های دست راست،آرامش روح و وضعیت نشستن توجه کرد.
نویسنده : علیرضا نصوحی